Saltar ao contido principal

Aceptar os errores

Se o máis difícil da vida é vivila, coas súas alegrías e os seus fracasos, o máis difícil da Historia é contala tal como foi, sen tomar partido por uns ou por outros. Por iso, non sempre é doado contala.


Pasa, por exemplo, coa Guerra Civil Española. Hai demasiada subxectividade cada vez que se fala dela, e iso é porque, de maneira moi clara, cada día comprobamos que moitos aínda viven na posguerra. Que hai feridas aínda abertas, e que non todos están dispostos a axudar a pechalas. Chegará unha xeración á que non lle importe facelo, unha xeración desprovista de fanatismos (ou polo menos dese fanatismo), con ganas de pasar páxina e ver que nos depara a Historia cando todos superemos isto. Pero de momento, estamos onde estamos: na triste, fanática e inútil posguerra.


O debate sobre as fosas comúns é unha mostra dese fanatismo. Durante a guerra, en ambos bandos cometéronse auténticas atrocidades. Nos dous houbo verdadeiros salvaxes, e nos dous cometéronse flagrantes inxustizas. Pero como tamén sucede en toda guerra, cando esta rematou, os vencedores non só escribiron a Historia ao seu gusto durante anos, senón que tamén empeñáronse en aniquilar aos vencidos. Froito dese intento por borrar toda discrepancia, hoxe coñecemos en España a localización exacta de 2.232 fosas con cadáveres de persoas executadas en cunetas e montes, e sen xuízo previo. Os familiares desas persoas uníronse hai anos para solicitar permiso para abrilas, e poder honrar dalgunha forma a memoria dos que así morreron. Pero só se deron aberto 390. En 2008, a Audiencia Nacional ordeou paralizar a apertura das fosas comúns deixadas polo franquismo, alegando posibles perxuízos a terceiros.


En España seguimos sen aceptar os errores cometidos no pasado. E claro, cando iso sucede e en vez de ir á raíz do problema fuximos cara adiante, os problemas quedan enquistados coma un tumor que reaparece a cada pouco. En 1977, só dous anos despois de morrer Franco, o goberno de España aprobou unha lei para non investigar os delitos do franquismo. Pospúxose así a curación das feridas para un momento de maior saúde xeral. Pero máis de trinta anos despois, a ONU e a xustiza doutros países sinálannos con dedo acusador para recordarnos o labor pendente. O de afrontar uns crimes que, por violar gravemente os dereitos humanos, ningún país pode deixar soterrados, sen xuzgar. O labor de volver atrás e aceptar os erros.


Sabedes? Meu abuelo foi a guerra. Viñérono a buscar a casa e loitou 3 longos anos no bando franquista. Pola forza. A el importáballe nada Franco, Azaña ou aquela estúpida guerra. Tiña 19 anos e, coma vós, so quería vivir. Ao volver, cando lle preguntaban se algunha vez matara a alguén en combate, sempre dicía que non. E ninguén lle cría. Pero ao velo, todos comprendían que esa guerra con persoas ás que nin sequera coñecía, non fora máis que unha maldita imposición a un rapaz. Meu abuelo merecía outra vida. E coma el, moitos merecían outra morte. Non se pode construír o futuro dun país deixando ás persoas nas cunetas.

Cun Clic en calquera das imaxes, podedes ver un vídeo no que se reproduce 
o proceso de apertura dunha desas 2.232 fosas do franquismo. 

O vídeo remata cunha frase:
"Quen non coñece ben a súa Historia, non pode deseñar o seu futuro".
A min paréceme que non é so cuestión de coñecer, senón tamén de recoñecer:
Quen non recoñece e afronta os erros do pasado, non pode asentar o edificio do futuro.

Comentarios

  1. Moi boa esta entrada Miguel!! Atopeite de casualidade e sígote dende fai tempo...
    Sabes qué?? Un irmán de miña avoa morreu nesta mesma guerra. Igual que o teu avó tivo que ir por imposición, pero o seu destino era terminar pronto a súa andaina por estes mundos, e nunha batalla en Teruel foi victima do estoupido dunha granada ou similar. Ós familiares só lles chegou a noticia, nunca o corpo, e miña avoa morreu moitos anos despois coa pena de non ter polo menos (porque anque parezca incrible, nestes casos alivia)a seu irmán enterrado coa súa familia.
    Coma éste moitos outros casos e moita inxustiza...
    Por eso cando lin esta entrada gustoume especialment. Ben falado!!!

    ResponderEliminar
  2. Ola Laura! Como me alegra atoparte de novo!

    Hai unha frase tan dura na túa historia que o di absolutamente todo: "Ós familiares só lles chegou a noticia, nunca o corpo". Ás veces, as historias máis duras da guerra non están só na fronte, senón tamén lonxe dela, como lle pasou á túa avoa. E como explicaba Primo Levi nun dos seus libros tras sobrevivir ao holocausto nazi, "os salvados" non sempre son precisamente os que logran sobrevivir... De "Los hundidos y los salvados". Coñécelo?

    Moitas grazas, Laura. Por seguir a Caronte. E sobre todo por compartir aquí unha moeda tan túa, e tan nosa. Ata pronto!

    ResponderEliminar

Publicar un comentario

Grazas por comentar!

Publicacións populares deste blog

Crónica dunha viaxe anunciada

Os de 3º B xa o sabedes . Temos data para unha excursión de tooooodo o día. Non direi nada, so unhas pistas... Imaxes do que nos agarda . Partimos?

Petos de ánimas: o medo como arma

  “ Un alma tienes y no más, si la pierdes qué harás ” . Eso pon nalgúns coma este. Glups. Coñeces os petos de ánimas?... De noite e, coa única luz dunha vela, a imaxe impresiona. E xuro que non a puxen eu. Este está nun cruce de camiños, sobre unha pilastra. As figuras representan tres almas (unha delas con mitra, polo tanto un bispo) ardendo terrorificamente entre enormes lapas de lume no Purgatorio, cunha pomba (o espírito santo) sobre as súas cabezas. Se un se achega ben, aínda é posible descubrir restos da pintura vermella nas lapas, engadindo unha dose extra e moi truculenta de realismo. Qué demo é esto? E por que hai unha vela aí? Explícoche: Un PETO é unha hucha. Non a ves, pero detrás do cirio da foto hai un oco para depositar moedas nunha caixa baixo chave. Chave que por certo tería o párroco. As ÁNIMAS son as almas. Almas de persoas mortas que, por algún motivo, non poden acceder aínda ao ceo. E aí están, pasándoo mal, penando. E dando pena. O PURGATORIO sería ese espaz...

Don Carnal e Dona Coresma: 2019 vs 2021

É curioso. Quería explicar o Carnaval ou Entroido : ese período de excesos permitido pola Igrexa católica para facer máis soportable o que vén despois, a Coresma, un período de corenta e seis días de pouco alimento e moita penintencia, para lembrar o tempo que pasou Xesús no deserto soportando todo tipo de trasnadas de Belcebú.  E quería usar para esa explicación este cadro do sempre espectacular pintor flamengo Brueghel o vello . Un auténtico animal . Tanto, que cinco séculos despois, as súas pinturas seguen tendo algo que atrapa, que cautiva. Neste caso, unha táboa que leva por título O combate entre Don Carnal e Dona Coresma . Unha obra moi do estilo El Bosco, con moito detalle, moito caos, moitas persoas, moita actividade, moitos simbolismos deses que che fan abrir os ollos e darían para vinte programas de Cuarto Milenio... Estaba así, con moito zoom, embobado en descubrir cada recuncho da obra, cando de súpeto pensei... pero se isto somos nós. Si, si! Estes somos nós! A ver,...