Saltar ao contido principal

O triunfo da morte

Hai tempo que non me poño tétrico, así que hoxe toca honrar a Caronte, ese barqueiro ancián e silencioso que agarda por vós, por min e por todos onde sempre o fixo, á beira do río Aqueronte ou da lagoa Estixia. E honrar ao barqueiro significa aprender a mirar a morte como parte inseparable da vida. Iso que en Somalia non faría falta para nada, porque alí, a diferenza de nós, teñen moi presente que a morte é cruz inevitable desta moeda ao aire que é vivir. Como o tiñan os nosos antepasados. E para mostra, un botón: o deste enorme e fascinante óleo sobre táboa, que adorna a irrepetible sala 12 do Museo do Prado.

E agora, sen medo, facede clic: achegádevos á imaxe para vela en grande. Se sodes valentes, agarrádevos ao vello Bruegel, e preparádevos para ver a negra morte de cerca e con todo detalle, tal e como o pintor flamengo soubo vela nada menos que no ano 1562, axudado sen dúbida polo frecuente das enfermidades, as pestes, a violencia e a guerra na Europa daqueles tempos. E de paso, aprendamos a mirar un cadro.

Primeiro un vistazo xeral, en panorámicaO triunfo da morte. Acaso podía ter un título mellor? A morte, que aparece representada como un macabro e infinito exército de esqueletos, arrasa como un vento infectado todo o que atopa ao seu paso; os vivos que intentan fuxir son conducidos cara unha enorme caixa que servirá de ataúde colectivo. O tema é macabro e pesimista, e por iso as cores son sombrías, funestas e incendiarias, con ese predominio do vermello.

Agora a composición, o modo en que se distribúe o contido: nun primeiro plano que ocupa a metade inferior da táboa, só hai horror, multitude, confusión, estampida, caos, o fragor da cruenta batalla. No resto, unha paisaxe devastada de lume, morte, destrución e dor. A sombra do desastre, a batalla definitivamente perdida.

Con isto claro xa podemos ir ao detalle, e aquí é onde vén o bo. Primeiro plano, de esquerda a dereita: un rei (empezamos ao grande) aparece vencido no chan, coa morte (que non entende de clases sociais) pasándolle a man polo ombro e indicándolle cun reloxo de area que chegou a súa hora; ao lado, o exército avanza implacable cun carro xa repleto de calaveras e baixo o que varias persoas intentan ocultarse inutilmente; diante, un can prepárase para devorar un bebé en brazos de súa nai xa morta; con gadañas, redes ou brosas, a destrución avanza sen apenas atopar resistencia, coa excepción dun cabaleiro que, profesional, prepárase para unha loita que sabe perdida; e entre tanto horror, na esquina dereita (sorpresa), o sarcasmo dunha parella de namorados que, como é habitual, non se enteran de nada do que pasa ao redor, e dos que un esqueleto se burla poñéndolles música cun laúde; os escudos que usa a morte son tapas de ataúde; no centro, unha gran masa de xente é empurrada cara un enorme nicho, no pico do cal sonan tambores de guerra; e á esquerda de todo, o tribunal da morte observa o seu triunfo. Nun segundo plano, configurando o fondo: as campás marcan o ritmo nunha paisaxe xa devastada ao paso da morte, que se logra de mil formas distintas, a cal máis cruenta. Destaco dúas: esa enorme pedra atada ao pescozo para afogar a alguén, xusto debaixo do tribunal; e esas rodas enormes e macabras no pico dun tronco alto, nas que se cravaba á xente para que morrera lentamente e fose devorada polas aves, e que, por certo, non era invención de Bruegel, senón ferramenta de execución moi usada durante a idade media.


Con este panorama, estás alí, como digo, na sala 12, e sentes que os ollos non che abondan. Picado polo incrible detallismo, recorres despacio e dun lado a outro a táboa (case dous metros de ancho) procurando non saltarte nada, buscas novas escenas ocultas, sorteas á xente que te rodea, miras incómodo ao cordón vermello que impide achegarse para ver en detalle, dilúes a mente unha e outra vez nas mil secuencias que compoñen ese negro e inevitable triunfo (Bruegel convéncete) da morte sobre a vida... e cando por fin cres que xa o viches e te decides a pasar a outro cadro, descubres o difícil que é despegarte del. O imposible de seguir vendo retratos e pinturas varias como se nada. Descubres que, en realidade, xa non precisas máis. E entón vaste, noqueado pero satisfeito, sabendo que acaso levas acuñada media moeda para o barqueiro.

Comentarios

  1. Ás veces, todo está raramente conectado:
    1) Para os rockeiros, que saibades que Black Sabath empregou parte deste cadro de Bruegel para a portada dun dos seus discos de grandes éxitos.
    2) Para os heavys modernos, sabede que o grupo Hellhammer, de Black Death Metal, ten un tema co mesmo título: "The triumph of death" (iso si, máis que canción, é un oubeo).
    3) Para os cinéfilos, este cadro en concreto menciónase en "Entrevista con el vampiro", unha das mellores pelis que teño visto deste xénero.
    4) Para os lectores, Arturo Pérez-Reverte (do que falamos na entrada anterior) introduce este cadro na trama da súa novela "La tabla de Flandes", que lin con 20 anos e que vos recomendo entusiastamente.
    5) E para os seguidores deste blog... Acaso os cránios que vimos no vídeo dos Vaos non se poderían titular tamén "O triunfo da morte"?

    ResponderEliminar

Publicar un comentario

Grazas por comentar!

Publicacións populares deste blog

Crónica dunha viaxe anunciada

Os de 3º B xa o sabedes . Temos data para unha excursión de tooooodo o día. Non direi nada, so unhas pistas... Imaxes do que nos agarda . Partimos?

Petos de ánimas: o medo como arma

  “ Un alma tienes y no más, si la pierdes qué harás ” . Eso pon nalgúns coma este. Glups. Coñeces os petos de ánimas?... De noite e, coa única luz dunha vela, a imaxe impresiona. E xuro que non a puxen eu. Este está nun cruce de camiños, sobre unha pilastra. As figuras representan tres almas (unha delas con mitra, polo tanto un bispo) ardendo terrorificamente entre enormes lapas de lume no Purgatorio, cunha pomba (o espírito santo) sobre as súas cabezas. Se un se achega ben, aínda é posible descubrir restos da pintura vermella nas lapas, engadindo unha dose extra e moi truculenta de realismo. Qué demo é esto? E por que hai unha vela aí? Explícoche: Un PETO é unha hucha. Non a ves, pero detrás do cirio da foto hai un oco para depositar moedas nunha caixa baixo chave. Chave que por certo tería o párroco. As ÁNIMAS son as almas. Almas de persoas mortas que, por algún motivo, non poden acceder aínda ao ceo. E aí están, pasándoo mal, penando. E dando pena. O PURGATORIO sería ese espaz...

Don Carnal e Dona Coresma: 2019 vs 2021

É curioso. Quería explicar o Carnaval ou Entroido : ese período de excesos permitido pola Igrexa católica para facer máis soportable o que vén despois, a Coresma, un período de corenta e seis días de pouco alimento e moita penintencia, para lembrar o tempo que pasou Xesús no deserto soportando todo tipo de trasnadas de Belcebú.  E quería usar para esa explicación este cadro do sempre espectacular pintor flamengo Brueghel o vello . Un auténtico animal . Tanto, que cinco séculos despois, as súas pinturas seguen tendo algo que atrapa, que cautiva. Neste caso, unha táboa que leva por título O combate entre Don Carnal e Dona Coresma . Unha obra moi do estilo El Bosco, con moito detalle, moito caos, moitas persoas, moita actividade, moitos simbolismos deses que che fan abrir os ollos e darían para vinte programas de Cuarto Milenio... Estaba así, con moito zoom, embobado en descubrir cada recuncho da obra, cando de súpeto pensei... pero se isto somos nós. Si, si! Estes somos nós! A ver,...